12 September, Back on track!

Eindelijk weer een windstille morgen, nog wel wat bewolking, maar veel regen zou er niet vallen, wel dus. Tot 10 uur flinke buien over de noordkop terwijl er duidelijk meer vogels aanwezig waren. Her en der probeerde ik al schuilend te vogelen, maar heel goed lukte dit niet. Wel zag ik al een Grauwe Vliegenvanger, meerdere Zanglijsters en de eerste Kepen van het najaar.

Eerste Keep va  het najaar.

Eerste Keep va het najaar.

Grauwe Vlieg in de tuin.

Grauwe Vlieg in de tuin.

 

Rond 10 uur werd het droog en kon ik eindelijk de Tuintjes in en ook daar zaten veel nieuwe vogels en waren er ook vogels weg. Ik zag minder Paapjes, maar duidelijk meer Tuinfluiters, 25 in totaal en Gekraagde Roodstaarten, rond de 15. Vol goede moed ging ik verder, maar kon nog geen rariteiten vinden. Rond 11:30 lukte dit Arend Wassink wel, hij vond een Grauwe Fitis achter de Robbenjager.

Onderweg daarnaar toe stootte ik een Draaihals op van het pad, leuk! Bij Arend aangekomen zag ik nog net de vogel uit het bosje vliegen, het duurde even maar toen begon de vogel te roepen, goede zichtwaarnemingen bleven echter uit. Samen met Jos en Arend was ik aan het zoeken toen we alle drie een dunne tik hoorde, boven ons vloog een heuse Dwerggors, samen met twee Kneutjes. De vogel draaide een rondje, kwam terug en vloog het Renvogelveld op. Marc pikte de vogel daar op en zag hem landen net ten noorden van het veld.

Ik besloot te gaan zoeken, nog geen 20 meter onderweg stootte ik Draaihals nummer 2 op uit het Helm. Bij de plek van de Dwerggors vond ik Draaihals nummer 3, en Arend had op een andere plek nummer 4, WOW dit gaat hard. De Dwerggors was onvindbaar en ik besloot door te zoeken. Achter de Robbenjager vond ik een groepje Barmsijzen, enkele Kleine en ook enkele Grote Barmsijzen. De vogels hadden een flinke witte stuit (wel gestreept) en fouageerde vaak in het helm op de grond, erg gaaf. Arend had nog een vroege Beflijster en de Roze Spreeuw liet zich ook weer zien. Wat een heerlijke dag, nieuwe vogels en zeldzaamheden, zo zien we het graag.

Grote Barmsijs

Grote Barmsijs

Lekkere lichte vogels.

Lekkere lichte vogels.

Roze Spreeuw op de Vlierbessen

Roze Spreeuw op de Vlierbessen

Laten we hopen dat er morgen nog voldoende vogels zijn om er wat goede soorten tussenuit te halen, er zat genoeg en lang nog niet alles is gevonden, daar ben ik zeker van.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie