7 en 8 November, veel nieuwe vogels

Gisteren en vanmorgen was Ilona op de vaste wal voor haar studie dus kon ik niet echt veel vogelen, verder dan een rondje met de kinderwagen en de tuin kwam ik niet. Toch leverde dit gisteren een Frater op net ten noorden van Kaap Noord en een Ruigpootbuizerd vanuit de tuin. Deze laatste pikte een prooi af van een Buizerd en vloog daarna door richting de Krim.

Vanmorgen tijdens mijn rondje met Floor werd direct duidelijk dat er veel vogels overtrokken. Overal Sijzen, Barmsijzen en Kepen die overvlogen en tp waren. Ook meerdere IJsgorzen en 3 binnenvliegende Houtsnippen bij de vuurtoren. Toen Ilona rond 12:30 weer bij ons huisje arriveerde was ik dan ook niet te houden, ik moest naar buiten!

Ik had het voornemen om achter de Robbenjager door de zeereep naar de Tuintjes te lopen, erg ver kwam ik echter niet. Direct had ik al een paar Tjiffen en Zwartkoppen, een Grote Gele Kwik vloog over en een Sneeuwgors dook in bij Kaap Noord. Toen ik aan de zeereep begon pikte ik al scannend een Rosse Franjepoot op die tussen Vlie en Texel door de Waddenzee opvloog, mijn eerste dit najaar op Texel.

Vrij snel daarna stootte ik in de zeereep een bruine Phyllo met een flinke wenkbrauwstreep op, ik volgde de vogel tot hij weer inviel. Alles in me zei dat het een Bruine Boszanger was, maar het de bizarre Fitis van laatst in m’n gedachte wilde je hem net wat beter zien of er een roep bij horen. Toch besloot ik de vogel via de BAT te melden. Ik stootte de vogel nog eenmaal op en meende toen tweemaal de kenmerkende tsak roep te horen, deze verwaaide echter in de wind. De vogel vloog verder en de zeereep af naar beneden.

Verder zoekend zag ik opeens vlak voor me een zanger onderin een paar kale wilgjes fourageren, op het zand. Dit was onderstaande vogel, een mooie Sib.tjif. Hij liet ook een enkele maal zijn kenmerkende roep horen.

Siberische Tjiftjaf

Siberische Tjiftjaf

081113texel1

081113texel2

081113texel3

Rob en Ruud hadden zich ondertussen bij me gevoegd en samen besloten we de zeereep nog een keer af te lopen. Vlak bij de ontdekplek vloog weer een bruine Phyllo uit de zeereep naar beneden. Ik was de enige die dit zag en de vogel was spoorloos, verder zoeken maar. Het was Ruud die de vogel in hetzelfde stukje terugvond en ook hoorde roepen, en jawel een Brubo. We konden nu de vogel een paar keer redelijk zien en Ruud wist de vogel daarna ook nog goed op te nemen.

Eindelijk weer eens rustig weer en direct een hele fijne dag. Nog 1 week te gaan en dan zit het er alweer op, laten we hopen op nog een enkel rustig moment de komende week.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie