12 en 13 November, tot je enkels in de Merels

Gisterenmorgen begon de dag met vieze motregen afgewisseld met stevige buien. Toch kon ik me niet beheersen en besloot een klein rondje noordpunt te doen met de auto als schuilhut bij me. Bij het uitkijkpunt van de Robbenjager stapte ik uit om even sfeer te proeven. Direct vloog een Houtsnip op en zag ik een Zwartkop zitten. Ook vlogen er veel lijsters, met name Merels het eiland op, aankomst dus.

Het weer was echt te slecht om een rondje te doen en ik besloot in de beschutting van het vuurtoren restaurant te kijken wat er binnen kwam vliegen en dat was veel! in 40 minuten telde in ruim 500 Merels die het eiland op kwamen vliegen, ook 4 Houtsnippen deden hetzelfde. Terugrijdend naar het huisje zaten echt overal Merels, honderden en nog eens honderden. Marc belde mij dat er rondom De Cocksdorp ook vele 1000-en in de weilanden liepen, gaaf.

Tegen 13:00 werd het droog en zonnig en besloot ik een rondje Robbenjager /Tuintjes te doen. Het was een stuk rustiger als in de morgen maar Merels zaten er nog genoeg, net als Houtsnippen, in de Tuintjes stootte ik er maar liefst 11 op.

Meestal is dit het beeld als je weer een Houtsnip opjaagt.

Meestal is dit het beeld als je weer een Houtsnip opjaagt.

Verder nog twee overvliegende Strandleeuwerikken. Vandaag was het heel anders weer, rustig met een lekker zonnetje. Samen met Arend struinde ik een stuk door de zeereep achter de Robbenjager langs en door de Tuintjes. Heerlijk weer maar weinig vogels, een Sneeuwgors en een paar Houtsnippen en toch nog een Tjiftjaf en een paar Zwartkoppen. Niet al teveel noemenswaardig dus, maar wel heerlijk om buiten te zijn. En er zijn altijd nog voldoende lijsters om de boel een beetje levendig te houden.

1 van de vele Kramsvogels op het eiland

1 van de vele Kramsvogels op het eiland

Morgen alweer de laatste dag van ons verblijf en dan vrijdag weer naar huis, weer terug aan het werk en het normale leventje weer oppakken, ook daar heb ik weer zin in.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op 12 en 13 November, tot je enkels in de Merels

  1. Paul zegt:

    Ik heb met plezier je verblijf op Texel meegelezen. Dank, en plezier in Woerden en op het werk!

    • jerbru zegt:

      Dank Paul, was een feest om deze periode op Texel te zijn, fijn dat ik anderen heb mogen laten meegenieten. Nu weer aan de bak en proberen wat leuks rond of op de plas te vinden,

      Grt Jeroen

Plaats een reactie